lørdag 9. april 2011

Humleholk

Det var kanskje ikkje så mange andre som hadde humleholk på ønskelista si sist jul? Det hadde eg, og for å vere sikker på at ønsket vart oppfyllt, så oppga eg linken til  Naturskyddsføreningen der humleholker kunne kjøpast. Eg er glad i humler, eg synest det er trivelege og nyttige insekt, og  prøver derfor å legge til rette i  hagen min slik at han er attraktiv for humler.  No på denne tid brukar humledronningane å dukke opp. Dei  har travle tider framfor seg, dei skal finne mat, ny plass til bostad og etablere seg med storfamilie. Så derfor vil eg gjerne hjelpe humledronninga med bustad. Bildet er av ein humleholk for jordhumler. Holken skal gravast ned, innkrypingsrøret er 40 cm (!) langt. Håper svenskane har kontroll på konstruksjonen sin ...

3 kommentarer:

  1. Jeg synes innkrypingsrøret virker langt jeg og, men regner med naturskyddsforeningen har orden i sakene? Blir interessant å se hvordan det går!

    SvarSlett
  2. Nå er jeg spent på om du fikk noen humler i denne humlekassa. Jeg har en følelse av at det ikke gikk bra, for det er ikke lett å få humler i en humlekasse om en ikke gjør det helt rett. Det er ikke så enkelt som bare å grave ned en kasse med slange ;-)

    SvarSlett
  3. Hei, jeg kom over bloggen din da jeg lette etter opskrift på humlekasse.
    Nå lurer jeg på om din humlekasse har hatt innbyggere? Kan tenke meg at det ikke er lett å få humlene til å flytte inn :) Er spent på svar :)

    SvarSlett